Školní jídelna

 

Stravování v naší mateřské škole

 

Materiální a organizační podínky :

 ° Máme vlastní kuchyň umístěnou v hospodářském pavilonu B, pracuje v ní tým kuchařek, všechny jsou vzdělané v oboru (hospodářka, vedoucí kuchařka, kuchařka a dvě pomocné síly), výdejny i jídelny u každé třídy (krom 2.tř.).


° Každá třída má svoji jídelnu (pouze 2.tř. dochází na oběd do vedlejší 6.tř. – provozně ošetřeno), na každém pavilonu jsou dvě výdejny, kam dováží paní kuchařky za přísných hygienických podmínek každý den čerstvě uvařenou stravu z kuchyně a (některé i za zpěvu lidových autorských rýmovaček) dětem jídlo vydávají.

° Svačinky si děti samy na talířek nandavají podle své chuti, množstevní potřeby (chleba s pomazánkou či bez, ovoce či zeleninu), vybírají si samy k pití čaj, nebo mléko, případně pitnou vodu.

° Pro oběd si děti samy  postupně chodí (pouze polévku mají nalitou od paní kuchařky), odnášejí si talíře, příbory a skleničky – hrníčky a mohou používat celý příbor (podle dovedností a zkušeností). Mohou si přidávat, do jídla nikoho nenutíme, pouze se snažíme děti namotivovat, aby jídlo ochutnaly, neboť je dokázáno, že dítě musí pochutinu ochutnat až jedenáctkrát, aby ji vzalo za svou.

° Každý den se vaří čerstvé jídlo, pomazánky, čaje.

° Celý den je k dispozici teplý čaj (střídají se ovocné, černé, bylinkové), nebo voda. Do svých viditelně označených hrníčků (z domova donesených) si během celého dne mohou kdykoliv nalít libovolné množství tekutiny, napít se.

° Jídelníček je sestavován na základě zásad zdravé výživy a dodržování spotřebního koše vybraných surovin. Uvažujeme o zařazení tzv. odlehčeného dne (den bez masa), patrně to budou pondělky. Jídlo uvařené ve školní jídelně je pro všechny děti bez výjimky jednotné, MŠ neposkytuje žádné dietní stravování. Individuální zdravotní požadavky – příp. alergie jsou po dohodě řešeny na třídách podle aktuální potřeby s ohledem na provozní možnosti mateřské školy.

° Jídelní lístek je k dispozici na nástěnkách stravování v šatnách tříd, jsou v něm označeny alergeny.

° Naší snahou je kvalitní stravování, dětem nabízíme nenásilnou formou ideu Výživové pyramidy ministerstva zdravotnictví z roku 2013, tzv. „Zdravého talíře“ a  "Pohybové pyramidy"


 

 

 

 

 

 

 

 

Zákony a normy,  Spotřební koš

 Stravování se řídí vyhláškou č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění novely vyhláškou č. 17/2015 Sb. Jeho nedílnou součástí je spotřební koš, který je základním parametrem pro kvalitu školního stravování a při jeho naplnění dodáváme dětem vyváženou stravu.

Všech 10 komodit vzájemně propočítáno tak, aby jejich složení poskytovalo dětem žádaný přísun živin nutných ke zdárnému vývoji :

 

° Maso

rozsah produktů, jimiž se dá komodita maso naplnit, je široký. Používání uzenin a tučných mas není ve školní jídelně mateřských škol žádoucí. Dáváme přednost výrobkům s vysokým obsahem masa, nižším obsahem tuků a soli.

 

° Ryby

daří se nám naplňovat tuto komoditu, neboť jsou děti na ryby z domova čím dál více zvyklé. Pravidlem je u nás rybí pomazánka. Většinou nabízíme přírodní úpravu ryb, ale nové technologie nám umožňují zařazovat rybu i v trojobalu (úprava v konvektomatu v horkém vzduchu, což je vhodnější, zdravější než smažení).

° Mléko

je velice důležitá potravina, často musíme čelit mýtům, že mléko do dětského jídelníčku nepatří. Děti takto vedené z domova nejsou na mléko zvyklé. Přesto se nám daří mléko dětem nabízet i jinou formou (kaše, polévky, omáčky..). Pro spoustu dětí je mléko oblíbené - studené bez příchuti, máme na zřeteli, že kakao je slazené, zařazujeme většinou pouze jednou týdně.

° Mléčné výrobky

veliká nabídka na trhu nám velice zpestřila nabídku sýrů, tvarohů, jogurtů, zakysaných mléčných výrobků. Vybíráme výrobky s nižším obsahem tuků, soli, cukrů. Neznamená to, že zařazujeme „light“ výrobky, volíme střední cestu. Tavené sýry téměř nezařazujeme pro velký obsah soli a tzv.“éček“. Jogurt volíme raději bílý.

° Volný tuk

Plnění skupiny Tuk volný je vyžadováno v rozmezí 75-100 % hodnoty uvedené ve spotřebním
koši. Horní hranici 100 % nepřekračujeme, ale spotřeba kleslesá pod 75 %. Tuky jsou
pro správnou funkci organismu nezbytné. Jsou nejbohatším zdrojem energie, přičemž v dětském
věku je doporučeno pokrývat tukem větší podíl celkového příjmu energie než u dospělých.
Z hlediska výživy hrají významnou roli při vstřebávání vitaminů rozpustných v tucích. Cholesterol, který bývá
obsažen v tucích živočišného původu, je nezbytný pro stavbu některých buněčných struktur
a pro syntézu některých hormonů či vitaminu D. Zdraví ovlivňuje rovněž zastoupení jednotlivých
mastných kyselin, ze kterých jsou tuky tvořeny. Kromě vlivu na zdraví mají tuky i nenahraditelnou
senzorickou hodnotu, rozpouštějí se v nich chuťově a aromaticky atraktivní složky potravin
a také dodávají pokrmům lahodnost. Z tohoto důvodu by nemělo plnění spotřebního koše poklesnout
pod výše uvedený limit. Pro tepelnou úpravu  pro své vhodné složení preferujeme řepkový olej,
pro rychlé restování nebo na studenou kuchyni i olivový olej, nejlépe za studena lisovaný.
Velmi dobrým zdrojem tuků jsou i ořechy a olejnatá semena či avokádo. Naopak nevhodnými tuky
jsou palmový, palmojádrový a kokosový.

 

° Volný cukr

Plnění skupiny Cukr volný je vyžadováno v rozmezí 0-100 % hodnoty uvedené ve spotřebním
koši. Horní hranici 100 % nelze překročit, spotřeba však na rozdíl od volného tuku může klesnout
až na nulu, neboť přívod sacharidů jako hlavního zdroje energie pro organismus je dostatečný
i bez konzumace volných cukrů (přidaný cukr v potravinách, med, sirupy, ovocné a zeleninové šťávy
a jejich koncentráty). Nadbytečná konzumace cukru vede ke zbytečnému navyšování energetického
příjmu a ukazuje se být jedním z důležitých faktorů v rozvoji dětské obezity v ČR.
Zvýšená konzumace cukru má rovněž potenciál v kombinaci s nedostatečnou dentální hygienou
poškodit zdraví zubů. V rámci naplnění edukativní role školního stravování proto 
nezařazujeme slazené nápoje, sladké doplňky k obědům a v případě sladkých pokrmů se řídíme
Nutričním doporučením Ministerstva zdravotnictví ke spotřebnímu koši.

° Zelenina

je samozřejmou součástí stravování v naší škole, zařazujeme ji denně s důrazem na čerstvou podobu, hojně je jí i v polévkách, příkrmech a zeleninových jídlech. Je v celku dobře dětmi přijímána, přednostně zařazujeme tuzemskou, pravidlem je téměř denní nabídka mrkve.

° Ovoce

konzumujeme převážně v syrovém stavu, je to nejpřirozenější způsob podávání. Občas zařadíme kompoty, pravidlem je denní nabídka jablíček, taktéž protěžujeme tuzemskou nabídku. Děti mají ovoce vcelku rády.

° Brambory

vzhledem k vyššímu obsahu škrobu jsou evidovány jako samostatná komodita a nespadají do  zeleniny. Jsou nezanedbatelným zdrojem vitamínu C, obecně jsou dobře snášeny.

° Luštěniny

jsou nejproblematičtější složkou spotřebního koše, neboť jsou docela neoblíbené, děti nejsou na jejich konzumaci zvyklé. Snažíme se vybírat různé netradiční receptury, abychom rozšířily chutnou nabídku dětem a pokusily se o aktivní konzumaci u dětí.

 

Balancování při snaze vařit zdravě a zároveň chutně (a ne draze) je velmi náročné. Vážíme si celého kolektivu v kuchyni, protože se o to velice snaží, díkem za jejich výbornou práci jsou prázdné talířky dětí i personálu, poděkování a často i prosba o recepturu od rodičů.