V mateřské škole pracujeme s dětmi průběžně, sledujeme a vyhodnocujeme pokroky každého dítěte, připravujeme vzdělávací nabídku podle aktuálních možností jednotlivých dětí. Jak můžeme nabízet činnosti dětem v distančním vzdělávání? Nejsme v tu chvíli s dítětem, ale s dospělým, který s ním následně bude nabízené činnosti realizovat.
Principy předškolního vzdělávání : dítě nepřetěžujeme ani nepodceňujeme, zabýváme se jeho celkovým rozvojem – posilujeme a udržujeme rozvoj dítěte v oblastech, ve kterých dosahuje úspěchu, a využíváme ho pro motivaci k činnostem, které jsou pro ně obtížnější. Nabízíme dítěti činnosti z běžného života, z jeho okolí.
Není naším cílem rodině dítěte kopírovat rámcový nebo školní vzdělávací program. Samozřejmě z těchto dokumentů vycházíme, ale uvědomujeme si, že rodiče (zákonní zástupci) nejsou učitelé. Umožníme rodině, aby podporovala rozvoj svého dítěte přirozenými prostředky, činnostmi, které jsou běžné, srozumitelné a realizovatelné v podmínkách domova dětí.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání je uspořádán do pěti vzdělávacích oblastí, které pokrývají celé široké spektrum vývoje dítěte. Pro každou z nich najdeme činnosti z běžného života, které rodina určitě může zvládnout, pro které má doma podmínky, pomůcky.
Předkládáme inspiraci pro přípravu nabídky :
Dítě a jeho tělo
· dostatek volného pohybu;
· praktické činnosti podporující hrubou i jemnou motoriku (utírání nádobí, zalévání květin, věšení a skládání prádla, prostírání stolu…);
· hry se stavebnicemi, s míčem, navlékání korálů;
· sebeobslužné činnosti (oblékání, hygiena, stolování);
· hry s pískem apod.
Dítě a jeho psychika
· čtení, vyprávění, naslouchání – vzájemně (dítě i v roli vypravěče, rodič i v roli naslouchajícího);
· zkoumání a pozorování v přírodě, sledování jevů (klíčení rostlin, sledování počasí…);
· hry podporující paměť (pexeso, hry se slovy…);
· hry podporující představivost (stavebnice, skládačky, kreslení, malování…);
· manipulace s předměty, zkoumání a pojmenování jejich vlastností (velikost, barva, vůně, tvar…);
· třídění, přiřazování podle určených vlastností (třídění příborů, párování ponožek…);
· hry pro orientaci v prostoru a rovině (hra na schovávanou, vyhledávání detailů v obrázku…) apod.
Dítě a ten druhý
· společenské hry;
· hry s pravidly;
· komunikace s druhými, vzájemná interakce apod.
Dítě a společnost
· zvyky a tradice ve svém okolí;
· pravidla soužití (jak se chovám doma, v obchodě, v kině…);
· námětové hry (hraní rolí – na povolání, na rodinu…);
· poslech hudby, seznamování s uměním apod.
Dítě a svět
· poznávání okolí;
· pracovní činnosti (péče o rostliny, péče o zvířata…);
· seznamování s ekologií (třídění odpadu, šetření vodou a energiemi…) apod.
Co by mělo být nejdůležitější?
· Věnujme dítěti soustředěnou pozornost. To znamená vyhradit si na dítě čas, kdy se nebudeme věnovat jiným činnostem, kdy budeme plně
zaměřeni na dítě a na to, co dělá, co děláme.
· Povídejme si s dítětem, vyprávějme si.
· Každý den si najděme chvíli na čtení. Nikdy není brzy na to začít dětem číst, nikdy není pozdě začít dětem číst. Můžeme si z toho vytvořit krásný večerní rituál před spaním.
· Důvěřujme svému dítěti. Zvládne toho hodně, pokud k tomu dostane příležitost. Nebojme se, že rozbije talíř, vyleje vodu, rozsype mouku… to se přece stane i nám. Využijme takové situace k tomu, že není problém chybovat, ale učme ho po sobě uklidit (i když to nebude dokonalé).
· Zapojujme dítě do běžných činností doma, v zahradě i v dílně.
· Hrajme s dítětem běžně dostupné hry (pexeso, Černý Petr, kvarteto…).
· Dopřejme dítěti dostatek různorodého pohybu.
· Učme dítě dodržovat pravidla (chování, stolování…).
„Chovejme se k dětem s laskavou důsledností.“ Z. Matějček